~Pengikut Jaijina~

Thursday, October 14, 2010

tulah, org tua² dah pesan, jgn keluar mase maghrib

kan kan, org tua² selalu pesan, jgn kuar time senja² kan..nilah padhanye tanak dngo org² tue pesan..

sambungan cerita dari kenduri..ni versi balik pulak..

kan time maghrib aku singgah R&R gurun kan..memula kitaorg nak singgah solat asar..solat asar pon dah kul 6.30, so sementara  nak tunggu maghrib kitaorg dok dulu kat playground..sambil² gedik, sambil² bergambar barang 2-3 posing..

lagipon nak kasi si echa merasa cecah tanah..kalau dah berkurung kat tingkat 6 tu, mmg makan taun lah nak turun balik kan..

budak dah dapat kaki..aku biarkan die bersonok²..

pas dah solat, kencing berak bagai, kami memulakan perjalan balik..dah sampai kat bm baru cari kedai nak refill balik perot ni..dah sampai rumah mandi manda, solat tima nak beradu pulak..aku punye badan ni mmg dah flat macam rumah flat gile..kaki ni kebas² aje..rasa² macam aunti nak mari (tapi sampai saat ni pon tak mari jugak)..

bile dah bombom kan si echa tu aku pulak layan knite rider..padahal cite tu ulang tayang..time dah tak larat sangat, time nak lelap aje mate si echa merengek²..dia macam terkejut plak..dan berkeadaan macam tu sampailah ke pagi..tidur tak lena..kompon aku pegi keje dengan sakit kepala..aku kalau tak cukup tido, mulelah akan kene serangan sakit² kepala..

okeh, aku fikir mybe si echa tu penat sebab seharian dok dalam kete..pg hntar pegi taska macam biasa..dia tak pulak tunjukan simtom² merengek..bile kat opis around kul 4.15pm taska call aku, aku pk mungkin echa demam sebab badan dia suam² pagi tu..sekali bs cakap yg dia teriak (nanges), macam terkejut gitu..terus aku rush pegi taska..sampai taska aku tgok mata dia dah bengkak, merah²..bile aku nak amik dia, nanges² dia takmo ngan aku..

malam tu aku dan hubby :-

aku : mybe echa teriak sbb kite benti maghrib² kat gurun tu tak?

hubby : ai pk pon macam tu jugaklah..sebab ai dah rase lain macam je mase kite benti tu..

tetibe bulu aku meremang okehh..tp sius, sikt pon aku tak rase pape..

note : si echa dari dalam pantang dulu mmg akan menangis bila kala magrib menjelma..
note : tulah atok aku dulu tak kasi kuar time² maghrib..


10 yang comei lotte:

eima said... [Reply]

time anak aku umo 4 bulan cam tuh ..aku sekeluarga sekali ngan family in law pi jalan2 kat kg aku langkawi nun ...

balik dr langkawi dlm kul 4 petang ...ade singgah R&R gurun b4 gerak nk pi jalan penang plak ...
anak aku nangeh dr gurun sampai ke penang tanpa henti sampai nenek kena naik ngan kitorg pujuk sambil baca2..seminggu pas tu kuar cite kat metro sal wanita berkebaya merah kat R&R tuh ... so mayb mmg ade sesuatu di R&R tuh ...

bw la echa pi berubat ye ..kesian die ..

r|nA @ ja|j|na said... [Reply]

eima> eh, iye ke ni eima?! dah meremang bulu roma aku ni tau..

aku nak bawakgak dia pegi jumpa ustaz, nakmintak air penawar..

Sricahaya said... [Reply]

first, mgkin si echa ni penat..bdk bila penat mmg merengek jerk..tryla bawak urut, atau rina urut echa sendiri pakai minyak zaiton..gosok2 or picit2 kaki dia, belakang..bila dah urut nanti dia akan tdo ngan lena..anak2 saya cam tu laa..bila jln jauh mlm mesti tdo merengek.. kena urut..mlm tdo lena smp ke pg

kedua, mgkin ada yg ganggu dia, mmg betulla kata org tua2 tu..sbb time2 maghrib ni syaitan n makhluk2 halus suka merayau..

sementara nak gi jmp ust tu, suami rina pun leh bt, kena yakin, mlm ni kan mlm jumaat, bacakan ayat kursi 3x dgn yassin kat bekas air or botol air mineral..dh hbs baca nanti suh echa minum pastu raup/sapu kat muka echa..insyaallah..kalau msh cam tu..bawak la gi jmp ustaz

Fieza79 said... [Reply]

ehh seram lak dgr...cpt mintak air penawar..sian echa nt terbawak2 2-3 ari lg ssh nk buang...

lps ni kena beringat lahh..

Rizziela said... [Reply]

Mungkin jugak Rina

Sebab tu orang2 tua tak bagi bawa budak2 kuar waktu maghrib.

Lain kali kena calit sikit kat sendi2 dia bagi nampak kotor..so benda halus tak suka..itu petua mak saya lah

Tapi saya belasah ajer bawa Haziq keluar....sekali ajer dia terkena mcm tu..masa raya baru ni...dalam pantang memang alhamdullillah...tak ada masalah langsung walaupun kitaorang memang kaki rayau belah malam

r|nA @ ja|j|na said... [Reply]

sricahaya> malam tu ad egak urut² dia, tp kejep je redenya, pasti nangis balik sbb terkejut..

malam ni insyaallah, suruh hubby bacakan surah yasin ngan buat air sikit, rina pulak coti plak, hehehe..

LYaFRINA said... [Reply]

tringat time aku g kuantan bln lps atau 2 ln b4 tu.. s aku letih sgt2.. ajk fain g rest.. mmg x rok sgt2... g la kat tmn teruntum tu.. tp x sesuai situ..last2 g k tmn gelora.. kebetulan ada buai y gantung kat pokok.. siap bg asya tdo ats tu.. msing2 syoktdo x ingt dunia.. smpaikan aku naik kete aku tlupa slipar aku.. nk bhenti toilet meraban cri selipar, rupanya ttgal kat tmpal tdo tu.. time patah balik tu tau x apa y aku aru perasan??

kita org tdo dkt kuur kristian,, meremang hbs... ahh.. baru ingt ln pose aritu smentara nk bbuka..

lps tu spnjang pjalanan balik.. asya mnangis j.. biasa ,,mmg dia x rajin wk hal g2?? apakah kaitannya???

Aleyn said... [Reply]

Wah....baca citer pun dah meremang gak nih....budak2 benda2 cam tu memang bleh nampak...eeeiii...seram

Mrs. Simplicity said... [Reply]

tu la, org2 tua cakap kalau maghrib jgn bawak anak keluar kan. kalau kitorg keluar kan, dah nak maghrib or maghrib tu mmg anak2 dok dalam kete je la. takkan bagi kua. smpi la umur setahun. tapi mungkin echa penat sgt kot. wallahuaalam. skang dah ok ke rina?

Intan Inn said... [Reply]

erm biaslah petua n pantang larang nie ada yg betul ada yg tidak tgk keadaan juga...erm bialah kan budak2 keciknie dia nampak semua tue...takperlah semuaselamatoklah kan