~Pengikut Jaijina~

Tuesday, November 22, 2011

Belajar bercakap

Echa kan dah boleh nak bercakap sikit² walaupon kebanyakan sebutanye tu haram aku tak boleh nak paham..tp kalau menyanyi jangan memainlah..sikit punyelah laju..kalau mood ade baik dia akan ulang2 lagu tu sampai aku pulak penat dgr dia asek nak nyanyi aje..

And pada suatu malam ketika 4 beranak lepak2 kat rumah, si abah di datangi si anak seraya berkata "abah, abah..nak kolesh" puas si abah ni cube nak pahamkan apakah bijik butir yg cube si anak sampaikan..sehinggalah si anak ni menghulurkan pencil..barulah si abahnye paham..pada pemahaman si anak kolesh is tulis okeh, bermaksud menulis lah..

Then bermulalah sesi pembelajaran si anak dengan si abah..

Abah: bukan kolesh lah, tulis..
Anak: kolesh (jugak)
Abah: TU
Anak: TU
Abah: LIS
Anak: LIS
Abah: TULIS
Anak: KOLESH (jugak)
sambil si abah dok repeat patah perkataan yg sama berulang kali..tapi pada si anak tehtap KOLESH jugak..

Hai, begitlah cabaran2 nak ngajar si cilik bercakap..bukan senang ye ibuk² bapak²..

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

2 yang comei lotte:

Jamiel said... [Reply]

Hu3..
Macam sama je pengalaman tu..
Sekarang ni pun ngah dok mengajo lg..

MamaYatie said... [Reply]

hahaha....takper la pelat cikit..as long dia rajin bukak mulut..lama2 ok la tu..tp jgn korang plak ckp pelat ngan dia.. :)